επιστροφή
28/11/2007
Red Road (2006)


Σκηνοθεσία - Σενάριο: Αντρέα Άρνολντ
Ηθοποιοί: Κέιτ Ντίκι, Τόνι Κιουράν, Μάρτιν Κόμστον, Νάταλι Πρες, Άντριου Άρμουρ
Χώρα: Μ. Βρετανία - Δανία (Έγχρωμη)
Διάρκεια: 113΄

Βραβεία:
- Χρυσή Κάμερα στις Κάννες 2006
- BAFTA για τη Σκηνοθεσία
- Καλύτερο Φιλμ, Καλύτερο Σενάριο
- Πολλά Βραβεία Κριτικών και Φεστιβάλ

Πρώτη προβολή: Ώρα 8.15 μ.μ.
Δεύτερη προβολή: Ώρα 10.30 μ.μ.

Η Τζάκι ελέγχει τις εικόνες που αποθανατίζουν οι υπαίθριες κάμερες παρακολούθησης στη Γλασκόβη. Μια μέρα εντοπίζει έναν άντρα που ξυπνά μέσα της οδυνηρές μνήμες από το παρελθόν και τον οποίο, αφού παρατηρεί από απόσταση, αποφασίζει να τον συναντήσει.

Ρεαλιστικό δραμα, ιστορία εκδίκησης, υπαρξιακό θρίλερ... Το σκηνοθετικό ντεμπούτο της χρονιάς, από μια βραβευμένη με Όσκαρ για μικρού μήκους, Βρετανίδα δημιουργό.

Όλα ξεκινούν από μία εικόνα. Αυτή που αναπαράγουν τα μόνιτορ κι αυτή με την οποία η Τζάκι αναγνωρίζει τον Κλάιντ, έναν άνθρωπο ο οποίος φέρνει ξανά στην επιφάνεια ένα καλά κρυμμένο μυστικό. Έτσι, ο (πάντα υπό παρακολούθηση) δημόσιος χώρος γίνεται ένα με την ιδιωτική ζωή και αυτό που ξεκινά σαν μία οργισμένη πράξη εκδίκησης μετατρέπεται, μπροστά στην ανήσυχη κάμερα της Άρνολντ, σε ένα οδοιπορικό ως τους πιο μύχιους φόβους οι οποίοι παραμονεύουν στην άκρη του ανθρώπινου μυαλού. Καθ' όλη τη διάρκεια αυτής της πορείας η σκηνοθέτιδα μας παρασύρει σε ένα κινηματογραφικό ταξίδι που συνδυάζει τη βρετανική, ντοκιμαντερίστικη παράδοση του καθημερινού δράματος με τις σκηνές - σοκ ενός προκλητικού ερωτικού θρίλερ και το πορτρέτο μιας αποξενωμένης μέσα στη σύγχρονη μεγαλούπολη γυναίκας. Το Red Road, μια εργατική συνοικία της Γλασκόβης, αντανακλά τον παγωμένο και έρημο εσωτερικό κόσμο της Τζάκι, ενώ οι οθόνες του κλειστού κυκλώματος πολλαπλασιάζουν τα είδωλα των ανθρώπων, οι οποίοι είναι καταδικασμένοι να συναντιούνται μέσω της εικόνας τους. Αυτό που η Τζάκι αναγνωρίζει αρχικά στον Κλάιντ, όπως κι ο τελευταίος στη δική της συμπεριφορά, δεν είναι παρά ένα παραπλανητικό προσωπείο, το οποίο θα καταρρεύσει μόνο στις τελευταίες σκηνές, εκεί όπου οι δυο τους, ο ένας απέναντι στον άλλον, δεν έχουν να μοιραστούν παρά μόνο την αλήθεια. Αυτήν που τόσο περίτεχνα, τολμηρά και γενναιόδωρα χειρίζεται στο βραβευμένο (Κάννες, Λονδίνο, Βρετανικά Βραβεία) σκηνοθετικό ντεμπούτο της η 45χρονη Αντρέα Άρνολντ.
ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ 8/3/07
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΗΤΣΗΣ

Ηρωίδα της ταινίας είναι η Τζάκι, χειρίστρια σε κάμερες CCTV, ιδιωτικής εταιρείας ασφάλειας που παρακολουθεί μια επικίνδυνη γειτονιά της Γλασκώβης, όπου κυριαρχούν τα πανύψηλα κτίρια της "Κόκκινης Οδού". Η Τζάκι, που ο άντρας και το παιδί της έχουν πεθάνει κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες που θα μάθουμε μόνο προς το φινάλε της ταινίας, δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον πρώην φυλακισμένο Κλάιντ (Τόνι Κάραν), τον οποίο αρχίζει να παρακολουθεί και επιδιώκει να συναντήσει "τυχαία". Κάποτε θα το πετύχει για να παρασυρθεί στο διαμέρισμά του, σ' ένα από τα πανύψηλα, με εντυπωσιακά γκράφιτι κτίρια, όπου θα επιδοθεί σε μια από τις πιο τολμηρές σκηνές σεξ που είδαμε σε αγγλόφωνη ταινία. Η μαύρη ατμόσφαιρα παράνοιας και παρακολούθησης, στιλ Μεγάλου Αδελφού, που κυριαρχεί στην ταινία, θυμίζει τόσο το "Σιωπηλός μάρτυς" του Χίτσκοκ και τη "Συνομιλία" του Φράνσις Κόπολα όσο και το "Κρυμμένος" του Μίκαελ Χάνεκε, ενώ στις τολμηρές σεξουαλικές σκηνές της θυμίζει τις ταινίες της Γαλλίδας Κατρίν Μπρεγιάρ. Η σκηνοθέτρια δημιουργεί σταδιακά και με σιγουριά την αλλόκοτη ατμόσφαιρα που κυριαρχεί στις "επεισοδιακές" σκηνές των υπό παρακολούθηση ανθρώπων, τονίζοντας ταυτόχρονα το στοιχείο της απειλής και του σασπένς, ιδιαίτερα γύρω από την Τζάκι. Παράλληλα, αναπτύσσει σωστά όχι μόνο τους δυο βασικούς χαρακτήρες, αλλά και των δευτερευόντων προσώπων, από εκείνα του νεαρού ζευγαριού, που φιλοξενεί στο διαμέρισμά του ο Κλάιντ, μέχρι εκείνα του απελπισμένου πεθερού της Τζάκι και των διαφόρων προσώπων που η Τζάκι παρακολουθεί από τις κάμερες, όπως ο ηλικιωμένος άντρας που βγάζει περίπατο το σκυλί του. Εκτός από την ηθελημένα ψυχρή ατμόσφαιρα που επικρατεί στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας, η Αρνολντ ξέρει, όταν χρειάζεται, να την επενδύει με ανθρωπιά, μαζί και ζεστασιά, όπως στις σκηνές του φινάλε. Στις αρετές της ταινίας, οι εξαιρετικές ερμηνείες των δυο πρωταγωνιστών, ιδιαίτερα της Κέιτ Ντίκι, που ισορροπεί με επιτυχία την παγερή αποφασιστικότητα της Τζάκι με την καταπιεσμένη, έτοιμη να εκραγεί σεξουαλικότητά της.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 8/3/07
ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ

 

ΑΝΤΡΕΑ ΑΡΝΟΛΝΤ
Γεννήθηκε στις 5 Απριλίου 1961 στο Dartford Kent της Αγγλίας.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ
Dog (2001), Wasp (2003), Red Road (2006)